JLM   op   REIS        

     

     

Hieronder een overzicht van en een link naar onze voornaamste en meest recente grote overland trektochten:

voor ons laatste project = onze nieuwe "4x4overlandSprinter" en de komende reizen kan je terecht op ons YouTube-kanaal:  4x4overlandSpinter

>> JLM naar Peking (juni + juli 2016)

>> JLM in West-Afrika (begin 2014)

>> JLM's (poging tot) "Trans-Afrika" (eind 2011) beperkte zich na een "trans-Europa" tot Marocco

 

Onze online FOTOALBUMs kan je hier bekijken: http://fotos.3210.be

 

Onze AUTO (en inrichting) tot en met de reis naar Peking kan je hier bekijken: 

>> our 4x4 overland car

Na de terugkomst met een zeecontainer uit Peking werd half september 2016 onze geliefde Discovery 4 "veroordeeld" tot een totaal verlies toen een as van de aanhanger afbrak nadat we hem ophaalden in Le Havre. Vandaar, na lang twijfelen, wikken en wegen, ons nieuw overland project = Mercedes Sprinter omgevormd tot volwaardige 4x4 door Oberaigner, te volgen op ons YouTube-kanaal: 4x4overlandSpinter

 

Omtrent de wagen, onthoud: een auto al rijdend (vooral offroad), op dicht begroeide smalle pistes, door diepe greppels, in superkorte haarspeldbochten vlak naast een afgrond, door benepen rotstunnels, in de smalle steegjes van vervallen bergdorpjes, op een ferry en als je parking zoekt in een stad, is altijd te groot !!! En eenmaal je stil staat (vooral bij minder goed weer), op een parking langs de snelweg wilt slapen, of genoodzaakt bent in een stadje te slapen, of als er gewoonweg geen camping is, of als er een snijdende koude wind opsteekt, of als het regent  en je dan in je wagen moet eten, dan is die altijd te klein !!!

Ook een oudere wagen zonder elektronica heeft zo zijn niet te onderschatten voordelen omdat hij minder teer is en simpel te herstellen, maar een jongere wagen met de moderne elektronica is heel wat veiliger, kortere remafstand, lager zwaartepunt, comfortabeler, hogere gemiddelde snelheid, minder vermoeiend (zodat je per dag grotere afstanden kan afleggen), is minder vervuilend en verbruikt minder.

Als kampeerauto ingeschreven of hoger dan 2m mag je niet meer op alle parkings. In een kleine bestelwagen is het moeilijk (zo niet onmogelijk) om een degelijke 4x4 voor het echte terreinwerk te vinden. Ga je groter dan kom je al snel boven de 7,5ton uit en dan ben je weer meer beperkt qua wegen, bruggetjes, ferry's, parkings en tegenwoordig ook steden.

Hoe groter de auto, hoe makkelijker er je van alles nutteloos ingooit. Hoe kleiner de wagen hoe meer je moet nadenken en overwegen om iets weg te laten, en dient te puzzelen om de indeling naar je hand te zetten.

Wat je ook dient te overwegen: dient de wagen voor een "bevlieging" of voor een blijvende "ziekte", met andere woorden voor een éénmalige stunt of voor een langdurige passie? En doe je het om de aandacht te trekken, te bluffen in je omgeving, tijdschriften, radio of TV? Of doe je het voor jezelf (en je partner) om gewoon een goed gevoel, plezier en avontuur te beleven, om beter te kunnen relativeren, om je grenzen te leren verleggen en je ervaring uit te breiden, kortom om een rijpere en meer uitgebalanceerde persoon te worden? Ga je er slechts één grote overlandtrip mee doen of zal je er ook andere roadbooks en reizen dichterbij mee rijden. Immers het weer verschilt van streek tot streek en van jaargetijde tot jaargetijde. En ga je er alleen op uit of samen met andere wagens? In elk geval moet je bij een echte overlandreis zeker op eigen benen kunnen staan en minstens voor 1 week alles bij hebben om een gedurende week zonder bevoorrading te kunnen overleven. Ga je liever niet alleen, houd dan het volgende in je achterhoofd: 2 is a crew and 3 is a quarrel ! Of zoals ze in het Nederlands zeggen: 2 is te weinig en 3 is te veel. Of met andere woorden hoe meer mensen of teams bijeen zonder echte leider, hoe meer kans op onenigheid en dit zeker in moeilijke omstandigheden met eventueel extreme temperaturen. Iedereen is op zo'n momenten iets prikkelbaarder. Met 2 teams doe je makkelijker een toegeving, zodra er een derde bij komt kiest meestal 1 voor het voorstel van 1 andere, vormt er zich een meerderheid en voelt er zich na een paar keer soms eentje in de hoek gedrukt. Zorg er daarom voor dat je altijd zelfstandig verder kan en niet afhangt van bijvoorbeeld het kookvuur, het water of de compressor van iemand anders. Buiten een eventuele twist kan je immers ook (tijdelijk) achterblijven bij pech. Ga je liever niet alleen en wil je wat zorgen en twijfels minder, dan kan je eventueel mee gaan met een organisator. Onze voorkeur gaat dan naar iemand die de rit al gedaan & voorbereid heeft en je dagelijks je roadbook geeft. Zo weet je waar je aan toe bent, kan je ontspannen van je reis genieten, maar ben je toch tijdens de ritten redelijk onafhankelijk en rij je elke dagrit op je eigen tempo. Net om die reden is er in dergelijke omstandigheden geen probleem met het bovenstaande Engelse spreekwoord, want iedereen vind zich onafhankelijk en enkel verbonden met de organisator = de leider die de touwtjes in handen neemt. Als deze dan bovendien ook nog voor vloeiende grensovergangen en technische & medische assistentie zorgt dan is hij zijn geld waard.

Al deze dingen beïnvloeden de keuze, de uitrusting en de indeling van de wagen, maar het is en blijft altijd een zwaar en moeilijk compromis. Voor welke wagen je ook kiest, er zijn altijd voor- en nadelen. Misschien een zeer belangrijk iets om serieus te overwegen: waar hecht je zelf veel belang aan in moeilijke omstandigheden? Hoelang wil je werken, tent opstellen of klap- en plooiwerk doen als je snel wil gaan slapen na een lange, vermoeiende dagrit? Hoeveel werk ben je bereid te doen vooraleer je 's morgens kan vertrekken? Als je met een groep mee bent en de meesten hebben ongeveer een uurtje nodig tussen opstaan en vertrekkensklaar te zijn, voel jij je dan comfortabel om een uur vroeger op te staan omdat jij 2 uur nodig hebt om klaar te zitten achter het stuur? Voel je nooit stress als je trager moet rijden omdat je teveel gewicht gelegd hebt op je bagagedrager en je wagen gevaarlijk overhelt in elke bocht door het verhoogde zwaartepunt? Ben je bereid om telkens je halve koffer uit te laden als je iets bepaald nodig hebt? Of vind je het belangrijk om snel alles bij de hand te hebben voor een korte picknick, een snelle duik onderweg, een dringend toilet of een onverwachte, ontspannen aperitief op een toevallig tof plekje? Wil je neergehurkt in het zand eerst een kwartier je "keukentje" in elkaar steken of wil je het liever kant en klaar vanuit je koffer op de achterklep schuiven, zodat je in geval van nood het ook bijna blindelings in de duisternis kan? Hoe belangrijk is het voor jou om met een gerust hart je doel te kunnen bereiken zonder dat bijvoorbeeld je carrosserie kraakt, piept of plooit omdat je wagen niet stevig genoeg is; of dat je wielen doorspinnen omdat je 2wielaandrijving geen grip genoeg heeft op een piste bergop, of omdat je 4x4 geen sperdifferentieel of ontoereikende banden heeft? Daarom kozen wij voor een veilige en comfortabele 4x4 met goede terreinbekwaamheden, degelijke terreinbanden, genoeg vermogen en vooral voldoende koppel, goede remmen, een onafhankelijk chassis, een stevig geconstrueerde kooi, de nodige airbags, stof- en waterdicht, een aanvaardbaar laag verbruik bij een redelijk hoge gemiddelde snelheid, voldoende brandstofvoorraad voor minstens 1250km (laag geplaatst), voldoende binnenruimte, een daktent in een vaste koffer (het bed blijft opgemaakt) en een laag zwaartepunt in vol geladen toestand. Voor meer info omtrent onze wagen: zie ons fotoalbum en klik links bovenaan op "our overland car". Zie ook onze checklist via de links van onze reizen bovenaan.

 

Groetjes,

Jean-Luc  en  Myriam

____________________________________________________________

jlm.liberty@skynet.be

© Copyright 2011 - 2014       Alle rechten voorbehouden