JLM naar Peking             
                              

      

Gepland vooraf:

 

Hieronder het geplande reisschema :
      Land naar / doel Over
nachting
avondmaal km
               
0 za 4/6 om 13u30 vertrekken B-Lux-Fr ( Colmar ? ) Camping zelf  
1 Zon 5/6 snelweg Fr- Ch- It   Camping zelf  
2 Ma 6/6 om 14u30 samenkomst Ancona
17u30 vertrek nachtferry nr Gr
Italië Ancona kajuit vrij op ferry 1486
3 Di 7/6 aankomst 10u30 Igoumenitsa Greece Meteoren Hotel in hotel 167
4 Wo 8/6 snelweg   Alexandroupolis Hotel in hotel 526
5 Do 9/6 namiddag vrij vr bezoek Turkye Istanbul Hotel vrij 305
6 Vr 10/6 asfalt   Amasya Hotel in hotel 676
7 Za 11/6 piste   Maçka Hotel in hotel 474
8 Zon 12/6 bezoek klooster Sumela, dan piste   Agri Hotel in hotel 424
    We proberen om de week (telkens rond het weekend en voor zover er internet is)     
    een emailtje en enkele foto's te sturen met de laatste ervaringen !      
    Voorbij Tukije is in vele landen onderweg is de kwaliteit van de brandstof niet optimaal   
     = dus extra brandstoffilter met waterafscheider geplaatst !      
    Daarnaast is het debiet van de pomp in de tankstations niet te minderen !    
    en bovendien moet je op voorhand de gewenste liters instellen en betalen !    
    dus je moet goed de nodige liters kunnen inschatten       
    en al je brandstoftanks moeten snel kunnen gevuld worden       
     = dus hebben ze allemaal een wijde krop en goede ontluchting nodig  !      
9 Ma 13/6 bezoek kerk St-Thaddeus Iran Qareh Kelisa Bivak zelf 207
10 Di 14/6 nabij Hir   Lac Neor Bivak zelf 494
11 Wo 15/6 naar de Kaspische Zee   Ramsar Hotel in hotel 351
12 Do 16/6 naar 3000m hoogte   Alburz gebergte Bivak zelf 301
13 Vr 17/6 warme kalkwatervallen   Badab-e-Surt Bivak zelf 252
14 Za 18/6     Quchan Bivak zelf 565
15 Zon 19/6   Turk-
menistan
Ashgabat Hotel vrij 129
16 Ma 20/6 brandende gaskrater   Darvaza Bivak zelf 266
17 Di 21/6 door de Karakum duinenwoestijn   Dashoguz Bivak zelf 186
    in Oezbekistan is er brandstofschaarste en alle tankstations zijn leeg      
    enkel brandstof verkrijgbaar via zwarte markt à 2€/L !      
    er is 2200km te overbruggen (waarvan 450km duinen en de rest zijn pistes)    
    daarom laat organisator jerrycans komen naar 2 bivaks,       
    wij moesten verbruik inschatten en de nodige liters opgeven in januari en 1/2 op voorhand betalen !  
18 Wo 22/6 rijden nr + bezoek v Oez-
bekistan
Khiva Hotel in hotel 141
19 Do 23/6 door zoutmeren in woestijn   Kyzylkoum Bivak zelf 357
20 Vr 24/6 vervolg woestijn, naar meer   Aydarkul Bivak joertenkamp 357
21 Za 25/6     Boukhara Hotel karavanserai 275
22 Zon 26/6     Samarkand Hotel in hotel 275
23 Ma 27/6 vrije dag vr bezoek   Samarkand Hotel vrij  
24 Di 28/6   Kirgizië Osh Hotel in hotel 710
25 Wo 29/6 naar 3000m hoogte   lac Son Kul Bivak joertenkamp 470
26 Do 30/6 op 3000m hoogte   Tash Rabat Bivak joertenkamp 216
27 Vr 1/7 over Torugart pas (3700m) China Kashgar Hotel in hotel 269
28 Za 2/7 vrije dag vr bezoek   Kashgar Hotel vrij  
29 Zon 3/7     Kuqa Hotel in hotel 710
    Je mag geen verse groenten, fruit, vlees, vis, kaas, … in China invoeren !      
    dus hier moet alle verse voorraad op zijn ! (vandaar liefst voeding in conserven)    
    Nauwkeurige douanecontrole, Chinees rijbewijs, strenge regels en borg te betalen voor auto !  
    In China mag niet gereden worden zonder lokale gids (= controlerend begeleider)    
30 Ma 4/7 door de bergen van Tian Shan   Bayanbulak Hotel in hotel 260
31 Di 5/7 over Shangli pas (4280m)   Urumqi Hotel in hotel 410
32 Wo 6/7 door de colour canyons   in canyon Bivak zelf 320
33 Do7/7 door de Gobi woestijn   in Gobi Bivak zelf 420
    boven de 3500m kunnen wagens door zuurstoftekort sputteren en vooral kracht verliezen !  
    mensen kunnen te kampen hebben met         
    ademhalingsmoeilijkheden, duizelingen, hoofdpijn, braakneigingen en concentratieverlies !  
34 Vr 8/7 grensp Takeshikenzen- Bulgan Mongolië Barmag Bivak zelf 115
35 Za 9/7       Bivak zelf  
36 Zon 10/7       Bivak zelf  
37 Ma 11/7       Bivak zelf  
38 Di 12/7       Bivak zelf  
39 Wo 13/7 door het Altai-gebergte   Khokhmorit Bivak zelf 487
40 Do 14/7 via lac Ereen   Shiluutsei Bivak zelf 277
41 Vr 15/7     lac Terkhiin joert joertenkamp 265
42 Za 16/7 Kharakhorum   Erdene Zuu joert joertenkamp 295
43 Zon 17/7     Ulaan-Baatar Hotel in hotel 364
44 Ma 18/7 vrije dag vr bezoek   Ulaan-Baatar Hotel vrij  
45 Di 19/7 door de Gobi woestijn   Ondorshil Bivak zelf 450
46 Wo 20/7 door de Gobi woestijn   Khamariin Bivak zelf 250
47 Do 21/7 grensovergang Zamiin Uud China Erenhot Hotel in hotel 150
48 Vr 22/7     Sonid Youqi Hotel in hotel 135
49 Za 23/7 bezoek grotten Yungang   Datong Hotel in hotel 315
50 Zon 24/7 bezoek Chinese muur   Badaling Hotel in hotel 400
    volgens de overeenkomst met Chinese overheid moeten alle auto's v/d groep in container terug  
    dus we kunnen er niet voor kiezen om zelf terug te rijden      
51 Ma 25/7 auto in container in Tianjin   Peking Hotel in hotel 150
52 Di 26/7 bz Tiananmen + verbodn stad   Peking Hotel vrij  
53 Wo 27/7 vrije dag vr bezoek   Peking Hotel vrij  
54 Do 28/7 terugvlucht rechtstreeks BRU   Brussel thuis    
               
    totaal = 15.655km in 53 dagen         15652
    met 7,5 dagen rust voor bezoek          
               
      nacht: avondmaal: ontbijt: middag:  
    camping : 1 vrij    1 Sh    1 PN    2  
    slapen in kajuit (ferry) : 1 vrij    1 vrij    1 Sh    1  
    slapen in hotel met ontbijt : 19 D in  19 O in  19 Sh  19  
    slapen in hotel met ontbijt : 11 vrij  11  O in  11 Sh  11  
    slapen in joert met ontbijt : 5 D in    5 O in    5 Sh    5  
    bivak (= eigen daktent) : 16 zelf  16 Sh  16 PN 16  
      53        
      totaal zelf: 16 17 18  
               
    D   = diner 's avonds   zelf meedoen :      
    O   = ontbijt / breakfast   shakes = 53    
    PN = picknick    pickncik middag = 18    
    Sh  = Herbalife maaltijdshake   warm avondm = 16    
               
    opmerking:          
    de max temperatuur overdag kan in de woestijnen oplopen tot boven de 45°C  !  
    de min temperatuur 's nachts kan op de hoogstes in Kirgizië dalen tot onder de 0°C  !  
    er kunnen zich in de woestijnen zandstormen voordoen !      
    er zijn veel stoffige pistes met intens vrachtverkeer !      
               
    De meeste overnachtingen zijn in hotels, daar waar dit niet kan = bivak,    
    dit houdt in : zelf zorgen voor tent, matras, slaapzak, keuken, eten, drank, water,  
    douchetent en wie de vrije natuur niet ziet zitten: ook eigen toilet !    
               
    Wij houden niet van eten in onaangename koude omstandigheden buiten,    
    daarom kochten we nu een jetboil = een kleine waterboiler op mini gasflesjes.  
    Hiermee kunnen we snel een eenvoudige minuutsoep en warme (gevriesdroogde)  
    maaltijd klaarmaken, zelfs in de auto met de standverwarming aan !    
               
               
    Ter info:          
    land tijdverschil munt 1€ = waard € prijs diesel  
    België + Frankrijk 0 euro      
    Griekenland +1u euro   1,20  
    Turkije +1u turkish lira 3,20 TL 1,50  
    Iran +2u30 rial 34000 IRR 0,15  
    Turkmenistan +3u manat 3,87 TMT 0,15  
    Ouzbekistan +3u sum 3200 UZS 2,00  
    Kirgizstan +4u som 77 KGS 0,55  
    Mongolië west +6u tugrik 2240 MNT 0,80  
    Mongolië hoofdstad + oost +7u    " " "  
    China west + oost +6u yuan 7,3 CNY 0,95  
               

 

Hier kan je de lijst van de HOTELS bekijken:  >> liste des hotels trans-Pékin 2016

Hier kan je de lijst van de waypoints bekijken:  >> waypoints trans-Pékin 2016

Hier kan je een artikel met foto's bekijken van de vorige trans-Peking verschenen in het Franse tijdschrift Action4x4:  >> article trans-Pékin 2014

Onze AUTO (en inrichting) kan je hier bekijken:  >> our 4x4 overland car

Hier kan je de wisselstukken nalezen die we meehebben:  >> wisselstukken

Onze proviand :  >> maaltijden

Onze algemene checklist voor lange reizen:  >> checklist

Onze checklist reisapotheek:  >> EHBO - apotheek

Hier zou je vanaf dinsdag 7 juni onze ACTUELE LOCATIE moeten kunnen zien. Een Franse deelneemster van de groep (Anaël, die met een Jeep rijdt) heeft een spot in haar auto en deze geeft "levende lijve" de plaats weer waar haar voertuig zich bevindt. Wij zijn dan normaal niet ver af, dus zie hier:   >> WAAR WE ONS NU BEVINDEN

Onze FOTOALBUMs kan je hier bekijken:  >> http://fotos.3210.be

 

Hier de realiteit = UPDATE / verslag van onderweg: komt ongeveer om de week per email (rond het weekend, voor zover er internet is).

Zaterdag 28 mei: ready to take off: Belgium to Beijing

Hallo familie en vrienden,

Zoals de meesten onder jullie al weten is het voor ons volgende zaterdag 4 juni het grote vertrekmoment. We rijden van België naar Peking!  En enkelen onder jullie hebben aangedrongen hen op de hoogte te houden.

Vandaar dat de laatste 5 maanden nogal druk, stressy, zelfs chaotisch en hectisch zijn geweest. Vooral doordat Myriam in februari haar pols gebroken had, hiervoor geopereerd werd en … sudeck kreeg. Hierdoor kon ze quasi haar linkerhand niet meer gebruiken en zelfs haar arm niet meer opheffen. Dus ik diende (naast de drukke voorbereidingen voor de reis) de meeste van haar taken over te nemen: haar wassen, aankleden, eten maken, was ophangen & binnen halen, helpen bij het opplooien & strijken, en alles waar ze 2 handen voor nodig heeft.  Ze begon de moed te verliezen. Uiteindelijk heeft ze nu met homeopathie en accupunctuur een langzame beterschap. Momenteel weet ze nog niet als ze in de daktent zal geraken, maar we hebben goede hoop want de laatste paar dagen is er vordering.

Maar ondertussen kwamen sinds nieuwjaar de emailtjes en lijstjes  van de reisorganisator regelmatig binnen met bijkomende taken die binnen een bepaalde termijn moesten uitgevoerd worden, zoals onder andere:

-         - Voor wie de auto op naam van hun firma staat, een toelating van de zaakvoerder om de auto te mogen gebruiken, opgemaakt door een notaris, vertaald naar het engels door een officiële tolk en beëdigd door de rechtbank.

-         - Lange vragenlijsten invullen om gegevens van personen en auto door te geven (zelfs het motornummer … !?).

-         - Een waardeschatting van het voertuig + uitrusting en inboedel laten doen door een erkend expert.

-         - Auto laten revisioneren, groot onderhoud doen en lijst wisselstukken opmaken en bestellen

-         - Terugvlucht Peking – Brussel boeken.

-         - Het nodige verbruik inschatten voor het traject in Ouzbekistan (2200km piste, waaronder 450km duinen) en in jerrycans bestellen en betalen, want daar zijn de tankstations uitgeput wegens schaarste.

-         - 2de reserve velg en band bestellen. Mijn banden waren net niet meer te verkrijgen, dus een goede tweedehandse zoeken.

-         - Een prefilter voor de dieselbrandstof plaatsen wegens te veel risico op vervuiling en water. Uiteindelijk een zelfde als de originele geplaatst (deze is immers zeer fijn en waterafscheidend), maar beter 2 keer filteren want de originele is niet makkelijk bereikbaar onder de beschermingsplaten.

-         - VHF-zender/ontvanger geplaatst en laten uittesten

-         - Nieuw navigatiesysteem: een tablet + smartphone gekocht en leren mee werken. Er Locus Map op geïnstalleerd en leren mee werken. De nodige elektronische kaarten op geïnstalleerd en leren mee werken. De tracks (= reisroute) en waypoints (= coördinaatpunten) op de kaarten geïnstalleerd en leren mee werken en instellen.

-         - Voor de 9 landen na Italië waar we doorrijden papieren wegenkaarten uitgekozen en aangekocht als backup.

-         - Nieuwe reispassen en internationaal rijbewijs aangevraagd.

-         - Een visabureau gezocht om de nodige visa in onze reispassen te krijgen.

-         - De laatste aanpassingen aan de auto gedaan om zandplaten en 2de reservewiel te kunnen meenemen, om alles goed te kunnen vastsjorren, betere krik gemaakt + rekje om krik en klein materiaal vast in op te bergen.

-         - De koffer werd anders ingedeeld om 2 reiskoffers te kunnen meenemen voor de terugvlucht.

Woensdag was er nog even paniek: geen visum voor Turkmenistan te verkrijgen in België en Belgen kunnen het niet in een ander (buur)land krijgen !  En, je gelooft het nooit, de reden was: er is geen inkt meer !  Mocht iemand anders het mij vertellen dan zou ik het niet geloven. Toen ik zelf de ambassadeur belde en hij mij bevestigde dat er geen inkt was, wilde ik gewoon voorstellen dat ik hem een cartridge zou kopen !  … maar neen, het moet speciale inkt zijn … onvoorstelbaar !  Maar ondertussen hebben we bevestiging gekregen van onze reisleider dat we het ook aan de grens kunnen verkrijgen, mits wat tijdverlies. Oef wat een opluchting, we kunnen vertrekken …  als er ondertussen niet te veel aanslagen gebeuren op de verkeerde plaatsen, niet te veel stakingsblokkades zijn, overal brandstof te verkrijgen is en er niet ergens een politieker het onderweg in zijn hoofd krijgt om in één pennentrek zijn grens te sluiten, onze auto het goed blijft doen, we de ferry in Ancona halen om bij de groep aan te sluiten,  …

De reisorganisator is de ervaren GlobeTrotterRaids die de reis naar Peking al eerder heeft georganiseerd en waarmee we naar Oman en Dubai zijn geweest. We hebben er vertrouwen in.

Als iedereen die ingeschreven is aan de startlijn staat, dan zijn er 70 personen en 35 auto’s, waarvan 2 auto’s met 1 persoon en eentje met 4. Er zijn 4 auto’s van de organisatie: de reisleider, 2 mechaniciens en 1 koppel dat beiden geneesheer is.  Er zijn: 1 Ford Ranger pickup, 1 Mercedes G, 1 Mitsubishi, 3 Jeep Wrangler, 3 Land Rover Defender, 1 Land Rover Discovery 2, wij met onze Land Rover Discovery 4, en de al rest zijn Toyota’s. Enkel volwaardige terreinwagens (= 4x4 met kleine versnellingen) mochten mee, geen 4x4 softroaders, geen 4x4 bestelwagens, kampeervoertuigen noch vrachtwagens. En ze moeten in een container kunnen teruggebracht worden.

Ondertussen zijn we al eens samengekomen met de 2 andere franstalige Belgische koppels die ook meerijden naar Peking.  1 koppel is uit de omgeving van Huy en heeft vroeger al grote 4x4-reizen gedaan. Het andere koppel zijn Fransen die 16 jaar in Brussel wonen en voor het eerst een dergelijk 4x4-avontuur met eigen wagen doen.

Voor de grote meerderheid slapen we in hotels (meestal halfpension), maar soms zullen we zelf ons potje koken en zal onze vertrouwde daktent voor de nodige nachtrust zorgen. Onderweg zullen we wel water, brood en (sommige) fruit/groenten vinden, maar de rest diende van hier in blik meegenomen te worden. Dus staat er een reeks conserven en Herbalifeproducten klaar om in te laden (voor de geïnteresseerden: zie onze website).

Eergisteren werd nog eens het onkruid gesproeid, volgende vrijdag ga ik nog eens het gras afrijden, volgende zaterdag om 13u moeten we met spijt in het hart (en waarschijnlijk tranen in de ogen) onze nieuwe hond Thirza naar het hondenhotel doen, en om 13u30 hopen we van daar te vertrekken.

Nog enkele details moeten gebeuren, maar de wisselstukken heb ik wonder boven wonder al allemaal in de auto gekregen. De rest zal wel volgen.

We danken alvast de buren om een oogje in het zeil te houden, Claeys4x4 om de onophoudelijke lijst met aanpassingen en nazichten uit te voeren en onze franstalige Belgische medereizigers voor hun steun in de voorbereidingen en onze dochter Francesca voor de opvang en nazicht van onze post en Koen voor het afrijden van ons gras.

We vertrekken op 4 juni en keren terug op 28 juli. Nog nooit zijn we zo lang weggeweest. Het zal een beetje een marathon worden met soms lange dagritten, maar we kijken uit naar het avontuur, de woestijnen en de natuur op onze route. Er staan enkele fantastische dingen op het programma waar we naar uit kijken. Onderweg proberen we jullie wekelijks op de hoogte te houden en enkele foto’s door te sturen, voor zover er internet beschikbaar is. Uiteraard kan je bij gebrek aan tijd of interesse ook afmelden hiervoor (zonder rancunes). Onderweg zullen we echter niet de tijd hebben om te vertalen, of om onmiddellijk op mailtjes te antwoorden. Voor het gebruiksgemak zullen we onderweg echter niet ons gebruikelijk emailadres van skynet.be gebruiken, maar wel onze online gmail = jlvdm54@gmail.com, best dus deze uit je spammail filteren. Ondertussen kunnen jullie wel al even een kijkje nemen op onze website voor deze avontuurlijke trektocht: www.3210.be/jlmnaarpeking.htm , plaats deze misschien best in je favorieten, je kan er makkelijk onze etappes volgen en snel de link naar onze foto’s terugvinden. Je mag het uiteraard aan je naasten vertellen, maar toch vragen we echter met aandrang deze info of links niet op de sociale media te verspreiden. We willen ons rustig plekje thuis ook rustig houden, begrijp je.

Tot binnenkort met meer nieuws.

Vriendelijke groetjes,

Myriam & Jean-Luc

___________________________________________________________________________________

Zaterdag 4 juni:

Hello everybody,

Sajet, avec un petit peu de retard, mais dans quelques instants c’est : 3, 2, 1, parti !  dans les traces de Marco Polo et Djengis Khan !

Finely, in a few minutes it is : 3, 2, 1 GO !  in the traces of Marco Polo and Djengis Khan !

Wij hebben nog een spannende & stressy week gehad !

Pas donderdagavond om 21u heeft het visumbureau vanuit Brussel onze reispassen persoonlijk komen afgeven. Net op tijd.

Aangezien Myriam wegens haar arm nog niet zelf kan rijd, nog gans de week overal haar moeten rondvoeren, laatste bezoek chirurg, nagelstudio, kapper, laatste bezoek accupuncturiste, nog een bezoek aan onze bejaarde moeder en schoonmoeder, en aan onze dochter en kleinzoon.

Tussendoor nog heel wat voorbereidingen gedaan. Maar het weer zat niet mee, de regen hinderde fel. Dus zal ik later nog enkele foto’s sturen van de extra geplaatste brandstoffilter, de GPS-systemen, de rolkrik omgebouwd tot stevige slede, een bijkomend rekje om krik en gereedschap in op te bergen, een kleine actiecamera naast de achteruitkijkspiegel geplaatst, …

De actiecamera is een kleine Polaroid Cube Plus = een kubusje van 3,5 cm met ingebouwde magneetvoet. Het staat voor de achteruitkijkspiegel tegen de voorruit.

Deze nacht lag Myriam nog te kermen van de pijn in haar bed (door de laatste accupûnctuur), maar het begint in het algemeen beter te gaan. Momenteel loopt ze er nog wat versuft bij. Nu nog even de “naweeën” van de laatste sessie doorkomen en er is weer hoop.

Door de regen van de afgelopen week deze morgen nog even het gras moeten afrijden. Dus mijn eerste km’s zitten er al op.

Op de valreep toch nog met alles klaar geraakt. Nu Thirza naar haar hotel brengen. We zullen misschien met wat vertraging vertrekken ten op zichte van onze planning, maar ik hoop deze avond toch nog in de omgeving van Colmar of Mulhouse te geraken. Hopelijk hebben we onderweg niet te veel nevel of regen. Hopelijk gaat alles vlot onderweg en raken we morgen (zondagavond) nabij Ancona.

We zouden het leuk vinden als jullie een kort antwoordje geven (als is het maar : OK), dan weten dat deze email van uit onze gmail-adres je goed bereikt heeft. Als alles normaal verloopt lezen we het antwoord in Istanbul = donderdag 9/6.

En nu hop: in de sporen van Marco Polo en Djengis Khan.

Vergeet niet te kijken op onze website   3210.be  jlm naar Peking

of rechtstreeks door hier te klikken : http://www.3210.be/jlmnaarpeking.htm

Vele vriendelijke groetjes,

Myriam en Jean-Luc

_____________________________________________________________________

zondag 5 juni: Ancona

hallo allemaal,

 
een kort berichtje tussendoor:
we zijn al goed en wel in Ancona geariveerd !
gisteren na het afzetten van Thirza uiteindelijk pas om 15u Lo-Reninge buiten gereden. Onderweg bewolkt en regelmatig regen. toch nog tot Mulhouse kunnen rijden en om onze tent niet nat te maken om 22u in een hotel Formule1 gaan slapen.
deze morgen om 7u vertrokken, we moesten immers nog ongeveer 800km doen met mogelijkheid tot wel 4u file in Italie (regio Parma). Uiteindelijk is het nog goed meegevallen. onderweg door Zwitserland gans de tijd bewolkt en regenachtig en ongeveer 17°C. we moesten tot in Gotthardtunnel (= 16km lang) wachten om eventjes 31°C te hebben, maar aan de andere kant uit de tunnel was het weer gedaan. pas tegen de middag tegenaan Milaan werd het stilaan 24°C. Onderweg al enkelen van de groep gezien. we hebben op het laatste moment toch besloten de groep te vervoegen in een hotel in Ancona, in plaats van op camping te gaan. er zitten te veel dreigende wolken. Om 16u waren in het hotel. Dus vanavond eten we samen met de groep.

 
PS: Myriam heeft het overgrote deel van de rit (tot deze middag) geslapen. ik denk dat ze ergens een naald verkeerd hebben gestoken. Vorige nacht had ze al zo geen pijn meer en heeft ze dus goed kunnen slapen. Nu begint ze op te klaren ...

 
tot de volgende update !

 
vriendelijke groetjes vanuit Ancona,

 
Myriam en Jean-Luc
 

maandag 6 juni:  foto's

hello everybody,

de eerste foto's staan online, zie: fotos.3210.be

naar het schijnt is gisteren al ergens onderweg de eerste in panne gevallen. de laatsten zijn gisteravond pas laat aangekomen.

't ziet er naar uit dat de groep gaat meevallen.

en sorry, nog iets op onze website vertelde ik dat er iemand van de groep (met een Jeep) een spot heeft zodat je ons daarmee online  kan volgen. wel ik had gezegd dat het een vrouw is, maar ik zie nu dat Anaël blijkbaar een jongen is ...

en nu hop naar de ferry 

vriendelijke groetjes,

Myriam en Jean- luc 

_____________________________________________________________________

dinsdag 7 juni : de meteora's

In Ancona onderweg naar de ferry nog even de voorwielen laten uitbalanceren, er zat wat "gewikkel" op het stuur. Onze auto rijdt nu veel beter, zelfs met minder bandenlawaai.

als ik het goed begrepen heb zijn er al 2 met pech niet mee met de ferry. eentje heeft onderweg in Frankrijk zijn nieuwe turbo opgeblazen (hij had er net voor het vertrek een nieuwe laten steken omdat de oude meer dan 300.000km had). een andere (een Jeep) heeft elektronica problemen. Waarschijnlijk komen ze nog achter en proberen ze ons in te halen.

wat ons ook telkens weer inhaalt is het onweer, regelmatig wolken, eens een regenbui en af en toe een donderslag.

deze namiddag op de weg naar de meteoren zou er een ander eentje naast de weg geraakt zijn door te veel opzij te gaan voor een vrachtwagen ... Wij hebben het niet gezien, het is achter ons gebeurd.

de omgeving van de meteoren is wel prachtig, echt de moeite.

straks diner te samen met de groep, daarna de eerste grote briefing.

PS: Ja, we hebben het gehoord en gezien op TV (op de ferry) dat er weer een aanslag gebeurd is in Istanbul. Daarom noemt het ook " is 't dan boel". Maar wij zijn daar maar donderdag gedurende 1 namiddag en 1 nacht. Tegen dan zal er wel niet weer een aanslag gebeuren zeker ...

Vriendelijke groetjes,

JLM

__________________________________________________________________

donderdag 9 juni: Istanbul

We zijn eindelijk een beetje van die wolken, regen en dat onweer van af. gemiddeld zo'n 23°C en een fris briesje, dus niet te warm. Maar toch al een kleurtje doordat we een paar uur in de haven van Ancona eerst op onze tickets en dan op de ferry hebben gewacht bij een sluier bewolking en daar brandt het zonneke door ...

Gisteravond de eerste grote briefing gehad met voorstelling van de organisatoren en de deelnemers. En het is nu officieel eentje heeft zijn turbo opgeblazen in Frankrijk en een Jeep heeft zijn versnellingsbak stuk in Ancona. Beiden zouden ondertussen moeten hersteld zijn en een ferry hebben. ze proberen ons in te halen tegen Agri (onze laatste nacht in Turkije, zondagavond). Ondertussen heeft nog een Toyota zijn 2 rechtse banden en velgen stuk gereden nabij de meteoren in Kastraki (Gr), doordat hij bij regen voor een vrachtwagen te veel naar rechts uitweek en van de weg gleed. Gelukkig geen gewonden (alleen gekwetste zieltjes zeker ...).

Volgens onze organisator zal het echt warme weer pas in Turkmenistan en Uzbekistan beginnen en hebben we dan direct erna het koudste gedeelte in Kirgizië.

Vandaag nog een stukje navigatiekunst voor de dag moeten brengen, want waren alleen naar Istanbul gereden (dan anderen waarmee we samen reden hadden blijkbaar geen haast om iets te gaan bezoeken), dan zoeken hoe je aan een vignet geraakt voor op de snelweg, dan kom je in het overdrukke verkeer van Istanbul (en daar heb je veel Turkse chauffeurs, die nogal haastig zijn en overal tussenslalommen), dan kom je nog eens aan een afgesloten expresweg (wegens werken), maar zonder aangeduide omleiding. Dus zelf ons plan moeten trekken met ons navigatiesysteem en dat lukte blijkbaar goed, want een paar anderen van de groep volgden ons. Dus toch nog om 14u in ons hotel aangekomen (sommigen waren er pas na 17u).

Ondertussen hebben ons bezoek aan het oude gedeelte van Istanbul er op zitten: de blauwe moskee, de Ayja Sophia, de citernen, de hamman, de grote overdekte bazaar, een leuk restaurantje en ... het dakterras van ons Armada hotel (met zicht op de Bosporus en de blauwe moskee).

De hotels (5 sterren), het eten en de groepsleden vallen heel goed mee.

Morgen nog een stuk snelweg en ander asfalt, en dan overmorgen begint de eerste piste.

vele zonnige groetjes,

JLM

____________________________________________________________________

zondag 12/6:  en toen viel er eentje af ...

In Istanbul zelf was er redelijk veel politie aanwezig (net zoals in Brussel de militairen). Zowel in als na Istanbul is alles verder vlot verlopen. In de late avond in Istanbul is de Toyota met de slechte turbo bij de groep gekomen. Maar sinds gisteren weten we dat de Jeep die in Ancona pech had met zijn versnellingsbak daarna nog tot net over de grens in Turkije gereden, maar er dan weer serieuze problemen mee had en uiteindelijk opgegeven heeft. Hij kijkt wat er eventueel nog kan gedaan worden om terug naar Frankrijk te rijden. Na Istanbul hebben de mecaniciens al wat werk gehad onderweg, maar ik weet niet aan welke voertuigen.

Het weer blijft ondertussen goed, maar dat is naar het schijnt omdat we gewoon geluk hebben. de laatste 2 dagen zaten we soms boven de 2400m in de bergen en in die regio is er regelmatig regen of mist. Gisteren hebben we 120  km piste gedaan en vandaag 65 km. Misschien niet zo veel op de ondertussen meer dan 4200 km die we al gereden hebben, maar het waren wel mooie pisten door toffe landschappen, op sommige plaatsen zelfs tussen sneeuwplakken. Zo hoog in de bergen zakt de temperatuur wel soms tot zo'n 14°C, maar het blijft zonnig. Beneden in de vlaktes is het gemiddeld tussen 18° en 23°C.

Nu zijn we net in het hotel in Agri aangekomen (om 17u lokale tijd en voor een keertje als eerste). Morgenochtend nog zo'n 45 km en we zijn aan de grens van Iran. Vanaf dan zal het beginnen warmer worden. Maar de 3 volgende dagen is er geen hotel, dus bivak en dus geen internet. Vanaf nu zullen de internetverbindingen beginnen zeldzamer worden en misschien zelfs moeilijk werden als er zo'n grote groep in één keer  op vliegt. Vandaar dat ik me nu ook haast, aangezien de anderen wat later zijn. Wij hebben immers niet zo'n behoefte om onderweg 3 keer te stoppen om koffie te drinken.

Hopelijk tot binnenkort met een nieuwe update.

________________________________________________________________________

OPGEPAST : omdat het met moeilijk internet verbindingen niet lukt om telkens gans deze pagina op te laden, hier een link naar een nieuwe pagina met minder mooi uitzicht, maar waar je wel de nieuwe updates in gewone tekst kan lezen : http://www.3210.be/jlmnaarpeking2.htm

 

Groetjes,

Jean-Luc  en  Myriam

____________________________________________________________

jlvdm54@gmail,com

© Copyright 2011 - 2014         Alle rechten voorbehouden